Robert Collin är motorjournalist på Aftonbladet.

Krönika: "Nej, året-runtdäck är inte bättre. Aldrig och ingenstans!"

Profilen

Nej! Vi är inte eniga. Så här skriver Mattias Albrektsson i Däcksnack nummer 2 2024: ”Året-runt-däck är en bättre vinterprodukt i Skåne än i mellersta Norrland, så långt kan vi vara eniga.” Nej! Hur skulle vi kunna vara eniga?

Har Mattias Albrektsson redan glömt bort E22. Genom Skåne? Och inte bara en gång. Och alla snöoväder år efter år längs Skånes södra kust? Med snödrev som knappt riktiga vinterdäck tar sig genom.

Lite längre norr ut, på småländska höglandet, kan det snöa lika mycket som i ”mellersta Norrland”. Och Göteborgsbacken upp mot höglandet från Jönköping är ökänd.

Mälardalen har kanske inte så många riktigt ruggiga snöoväder men klimatförändringen ger temperaturer som växlar runt nollstrecket varje dag. Med riktigt ruggig frosthalka.

”Påverkade av debatten om klimatförändring … tror jag att konsumenterna kommer se året-runt-däcken som ett vettigare alternativ…”, skriver Mattias Albrektsson, ordförande i Däck-, Fälg- och Tillbehörsleverantörernas Förening, DFTF.

Men frosthalkan är ju det allra halaste väglaget, och allra mest förrädiskt för att det kommer så plötsligt. Och inte syns. Redan i dag kör många på sommardäck mitt i vintern trots att det är förbjudet.

Då vill Mattias Albrektsson överlåta till ”varje enskild konsument att ta ställning till vilket däck som passar just dem.” Och fortsätter: ”Om man … kan låta bilen stå parkerad de dagar det verkligen är svårare vinterföre.”

Parkera bilen och ta in på hotell om frosthalkan verkar bli för svår om några mil, eller snöstormen plötsligt drar in när man är tio mil hemifrån? Eller bara fick bråttom till BB.

Sommardäck är förbjudna när det är vinterväglag. Folk kör ändå. Året-runtdäck är tillåtna, i alla väglag. Med fjälltoppar och snöflingor instansade i däcksidan som ett hallmärke. Och Mattias Albrektsson tror att bilisterna ställer bilen?

På frosthalka är året-runtdäck aningen bättre än sommardäck. De är nästan lika dåliga i snö. På sommarväglag är de sämre än vilket kinesiskt sommardäck som helst.

Möjligen är de lika bra som sommardäck på torr eller regnvåt väg i temperaturer strax över nollan.

Men bara då.

Har Mattias Albrektsson kört året-runtdäck på regnvåt sommarväg? De är förbluffande hala. Har han kört i snö? Jag var i alla fall livrädd på vägarna i Roslagen, i Mellansverige. Har han försökt ta sig upp för en backe eller bromsa eller ens svänga på is? Det har jag gjort. Och jag var glad att det inte var någon annan trafik där.

 

Det här är en kommenterande text. Skribenten svarar för sina egna åsikter och ställningstaganden. 

Texten som Robert Collin kommenterar finns att läsa direkt på webben HÄR och i blädderbar e-tidning HÄR

Annons:
Annons:

Mångsysslaren Ulrik Jönsson: ”Härligt att få vara med och bidra”

Profilen

13 mars 2024

Tusentals mil på vägarna för rockbandet Rydell & Quick

Profilen

20 december 2023

Lars Bergmark efter tiden på Bridgestone

Profilen

13 september 2023

Lars Bergmark: Vi ses!

Profilen

13 september 2023

Tyra Bäckström är den yngsta vinnaren någonsin i världens största Enduro-tävling

Profilen

02 augusti 2023

IndyCar-stjärnan Marcus Ericsson: ”Att ta hand om däcken är en av mina största styrkor”

Profilen

24 maj 2023

Paraalpinåkerskan Ebba Årsjö: ”När jag försöker hjälpa andra hjälper jag även mig själv”

Profilen

12 april 2023

Peter Liljedahl, NDI Sverige AB: ”Vi är trångbodda redan innan vi flyttat in”

Profilen

14 mars 2023

Jessica Bäckman: ”Jag älskar att tävla och får adrenalin bakom ratten”

Profilen

01 mars 2023

De fixade fälgarna till Muskelmercan

Profilen

17 augusti 2022

Ett liv på vägen

Profilen

04 juli 2022

First Stop vill främja det lokala med frihet under ansvar

Profilen

21 juni 2022

”Vi måste fortsätta tänka utanför boxen för att möta konsumenten”

Profilen

09 maj 2022

Veronica Roth – en nyckelspelare i Sveriges nya återvinningsorganisation

Profilen

09 maj 2022

”Det jag tycker är kul är att vinna, och det är det jag försöker göra”

Profilen

30 mars 2022

Heta stolen med Hankooks Hans Strandberg

Profilen

14 mars 2022

”Jag är så nära min dröm jag kan komma”

Profilen

02 mars 2022

Välmeriterade Dennis taggad för nya utmaningen

Profilen

15 februari 2022

Bernt pensionerar sig – efter 44 år i däckens tjänst

Profilen

15 februari 2022

”Good years are ahead”

Profilen

19 januari 2022

"Jag vill skapa en mer jämställd däckbransch"

Profilen

04 januari 2022

Med bärgning i blodet

Profilen

08 december 2021

Leif Tufvesson tar bilbyggande till superhjältenivå

Profilen

27 oktober 2021

”Vi har satt lastbilschaufförerna på kartan"

Profilen

18 juni 2021

David Boman, ny vd för Pirelli Tyre Nordic: ”Det måste bli enklare att välja rätt däck”

Profilen

01 april 2021

Rolf har gjort 100 säsonger i däckbranschen

Profilen

04 december 2019

”Däckverkstäder behöver vara del av ett större sammanhang”

Profilen

11 september 2019

”Vi ligger i framkant inom tysta däck”

Profilen

03 juni 2019

”Vi måste ta bättre betalt för däckhotellen”

Profilen

15 maj 2019

”Det behövs fler experter i däckbranschen”

Profilen

24 februari 2019

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”Bra däck ger mig körglädje”

Profilen

17 februari 2019

Tina Thörner: ”Bra däck är den bästa livförsäkringen du kan ha”

Profilen

03 oktober 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår