TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Dubbdäckstekniken ContiFlexStud ska enligt Conti ge 7 procent bättre grepp på is, 20 procent minskat vägslitage och ett lägre buller i kupén. Prestandan ska också behållas under däckets hela livslängd.
- Det här är utan tvekan marknadens bästa vinterdäck, utropade Continentals svenske vd Mattias Albrektsson och flera andra representanter för Continental under lanseringsdagarna.
Den patenterade innovationen med Contis nya dubbdäck är just konstruktionen av dubbarna, det som företaget kallar ContiFlexStud. Dubben har en flexibel gummikropp som dels gör att dubben kan tränga längre ner isen och dels får till följd att dubben så att säga ljudisoleras något. I ett traditionellt dubbdäck så kommer både hårdmetallstiftet och metallkroppen i kontakt med vägen. I Contis nya däck är det bara stiftet som har vägkontakt, då själva kroppen ju består av gummi. Mindre mängd metall mot vägen betyder förstås ett tystare däck.
Conti beskriver själva funktionen som att dubben trycks tillbaka in i däcket vid barmarkskörning och sticker ut om underlagt är mjukt som av snö och is. Alltså lite som ett kattdjur som fäller ut klorna vid behov om fäste behövs.
Continental lanserade det nya däcket på Frösön utanför Östersund, veckan efter att alpina VM avgjorts i närliggande Åre. Vid provkörningen rådde, precis som vid alpina VM mestadels plusgrader. På en provbana intill flygplatsen fick deltagarna jämföra nya Ice Contact3 ContiFlexStud med Conti Ice Contact2. Nästan alla kunde konstatera att det var betydligt tystare.
Precis som med Ice Contact2 så är dubbarna fastsatta i däcket genom vulkanisering. I korthet går det till så att dubben täcks med en så kallad coating. Efter att de monterats värms däcket varvid det sker en reaktion mellan coatingen och gummit i slitbanan, vilket Continental kallad dubbelvulkanisering.
Tekniken ContiFlexStud erbjuds, i alla fall inledningsvis, enbart i UHP-segmentet i dimensioner från 17 tum och uppåt. I lägre dimensioner används dubbar där kroppen är av aluminium. Som mest används 190 dubbar.
Ice Contact3 med ContiFlexStud börjar säljas till hösten. Priserna är ännu inte satta, men Contis svenska vd Mattias Albrektsson säger att det kommer att ligga i det översta prissegmentet och ”bli dyrt”.
I förra numret av Däckdebatt publicerade vi en stor intervju med Mattias Albrektsson. Så här så han då om företagets senast lansering, dubbdäcket Ice Contact 3 med ContiFlexStud.
- När vi utvecklade det här däcket började vi med att fråga konsumenterna vad de tyckte var viktigast med vinterdäck. De svarade bromsförmåga, grepp, buller och miljöpåverkan, i den ordningen. Dubbdäcken har tidigare inte lyckats leverera fullt ut mot dessa krav och därför har trenden gått mot fler dubbfria vinterdäck. Men det här nya dubbdäcket kan leverera på alla dessa områden. Bromssträckan är 7 procent kortare, dubben är tystare i kupén och däcket ger mindre vägslitage.
- Det unika med dom här dubbarna är att de är omslutna av gummi. Både dubben och gummit skapar alltså friktion mot underlaget. Det ger bättre grepp och bromsförmåga. Samtidigt så tar gummit runt dubben tar bort resonans, vilket resulterar i mindre buller inne i bilen.
Hur viktig blir denna dubbteknologi för er framöver?
- Jätteviktig. Vi förändrar dubbdäckets vara och betydelse.