Sundsvalls Gummiverkstad riktar sig inte bara mot personbilar utan mot alla typer av trafik.

Sedan ett antal år driver Marcus Lindström verksamheten på egen hand, men mycket är sig likt.

Blodsband på verkstaden i norr

Företagaren

Sundsvalls Gummiverkstad har gått i arv i tre generationer. Dagens ägare, Marcus Lindström, har sett verksamheten ändra skepnad sedan hans farfar startade företaget på 50-talet. – Den största skillnaden i dag jämfört med då är att den personliga kundrelationen har försvunnit. Det tycker jag är synd, säger Marcus Lindström.

Att däckverkstäder går i blodsband är inte ovanligt, men att både far, son och sonson går direkt från skolbänken till verkstadslivet utan att testa några andra yrken är rätt sällsynt. Marcus Lindströms pappa hoppade av högstadiet i åttan för att börja arbeta i verkstaden och Marcus själv hann bara ta studenten, göra lumpen och vara ledig i två veckor innan han gick samma väg 

– Under mina första 25 år på verkstaden drev jag och pappa verksamheten ihop. Han arbetade tills han blev 62 år och finns tyvärr inte med oss längre. Det är lite speciellt att driva en verksamhet med sin far. Man får kliva åt sidan många gånger även fast man vet att man har rätt. Jag slår vad om att min pappa upplevde samma sak med farfar, skrattar Marcus Lindström. 

Sedan ett antal år driver Marcus Lindström verksamheten på egen hand, men mycket är sig likt.  

– När jag tog över rörelsen märktes det mest bara på pappret. Jag och pappa jobbade tätt i lag under alla år och hade samma sätt att se på hur allt skulle gå till, säger Marcus Lindström. 

Under de 70 år verkstaden funnits har den hunnit förändras och flyttas flera gånger. Den lokal verksamheten ligger i numera är den största hittills. 

– Det gäller att våga växla upp om man ska få bättre lönsamhet. Farfar var hit innan han gick bort och tyckte förstås att allt var för stort, dyrt och onödigt. Det var annat på hans tid. Jag tror ändå att han skulle vara stolt om han såg vad verkstaden har blivit i dag, säger Marcus Lindström. 

Han berättar att det aldrig var något snack hemma om att vare sig han eller hans pappa skulle ta över verkstaden.  

– Min upplevelse är att övertagandet och intresset för fordon kom smygande för både mig och pappa. Det var aldrig någon som bad oss att ta över utan det var något som bara hände. Jag tror inte på det här med att bli intvingad i någonting. Man måste ha en egen vilja om det ska kunna gå vägensäger han.  

I dag spenderar Marcus Lindström hälften av sin arbetstid ute på golvet med verkstadens sju anställda. Han beskriver sig själv som väldigt social och tycker det är viktigt att som ägare vara en del i gänget.  

– Det roligaste i branschen är själva kundkontakten, som tyvärr har minskat mycket på senare tid. I snitt träffar vi våra kunder 40 minuter om året. Det lilla kundkontakt vi har är lite av en utmaning när det gäller att vinna kundens förtroende. När farfar startade firman var den personliga relationen med kunden a och o. Så är det inte längre. I dag kan till exempel åkeriägare som vi arbetat med i flera år plötsligt behöva byta däckkedja för att den förening de tillhör inför nya bestämmelser, säger han 

Sundsvallsverkstaden är sedan 1997 medlemmar i Euromaster. De är fortfarande helt privatägda, men hjälper varandra verkstäder emellan så att medlemskedjan får servicepunkter över hela landet. Ett av verkstadens större avtal är skrivet med Postnord. 

– Att tillhöra en större kedja är viktigt om man vill knyta an till större avtal. För 25 år sedan var det inte så. Att avtal skrivs centralt utan att verkstäder har mycket att säga till om är positivt ur vissa aspekter, men eftersom jag älskar kundkontakt är det också lite synd, säger han. 

För att göra verksamheten mindre känslig för förändringar har Marcus Lindström valt att ta emot kunder av alla storlekar. De mindre kundavtalen skrivs direkt med kunden utan att gå via Euromaster.  

– En lastbilsåkare med tre-fyra bilar är jättevärdefull för oss. Kunden genererar inte lika mycket omsättning som de stora avtalskunderna, men å andra sidan blir det inte lika sårbart att tappa en sådan kund som att tappa en stor. Visst genererar större kunder mer, men mindre kunder är minst lika viktiga, säger Marcus Lindström. 

Marcus Lindström ser många fördelar med atdriva däckverkstad i just Sundsvall. Kommunen är lagom stor med omkring 100 000 invånare och ligger som en norrländsk knytpunkt med stort täckningsområde. 

– Här lever vi i en ganska trygg tillvaro. Om man ser till våra bokslut från år till år så ser man varken kraftiga upp eller nedgångar. I ett mindre samhälle är det också lättare att växa genom att färdas mun till mun mellan mindre åkerier och andra kunder, säger Marcus Lindström 

Stadens läge innebär även tydliga årstider, vilket förlänger skiftestiderna något jämfört med södra Sverige.  

– Här uppe ligger snön ofta kvar längre in på våren, så det är inte lika stränga regler om att byta till sommardäck innan den 15 april. Det minskar stressen under skiftestiderna, vilket jag ser som väldigt positivt. Jag hoppas att det kommer att lättas en del på reglerna även söderut för den situation de har i dag verkar ohållbar, säger han.  

Sundsvalls Gummiverkstad riktar sig inte bara mot personbilar utan mot alla typer av trafik. Tung service och arbete på fältet med jourbreakdowns utgör en stor del av verksamheten. Eftersom den tunga trafiken behöver rulla hela tiden finns alltid någon anställd redo att rycka in och laga punktering utefter väg.  

– Vi är väldigt glada att ha hela branschen, från personbil till entreprenad. Hade vi bara haft personbilar hade verksamheten i stort sett stått stilla sex till sju månader om året, säger Marcus Lindström.  

Enligt Marcus Lindström är det också arbetet med den tunga servicen som får verkstaden att sticka ut bland andra verkstäder i staden. Trots att Sundsvalls Gummiverkstad är medlem i Euromaster får de ofta samtal från medlemmar i andra kedjor som ber om deras hjälp. 

– Vi har snabb service, hög tillgänglighet och ett täckningsområde på ungefär 15 mil från Höga Kusten till Gnarp och 10 mil härifrån till Ånge. På något sätt har vi blivit den man ringer om man får punktering i det här området och det tackar vi för. Vi åker på alla samtal vi får, vilket jag tror genererar något mer i längden. Jag har alltid haft den filosofin att även om det är ett litet jobb så kan det ge något mer, säger Marcus Lindström.  

Han upplever att branschen är under långsam förändring och att det ställer krav på verkstäder vad gäller bland annat digitalisering och möjlighet att hantera fler storlekar och varianter av däck. 

– Att däckbranschen blir mer komplicerad är bra för oss som vill arbeta seriöst och aktivt i branschen. Bestämmelser om bland annat däcktryckmätningssystemet TPMS gör det allt svårare för mindre aktörer som håller på i garaget på kvällstid att konkurrera med oss, säger Marcus Lindström.  

Men för att ytterligare gallra bort oseriösa aktörer behövs fler medel, menar han. 

– Jag ser det som branschens huvudfråga att införa någon typ av certifikat eller utbildning för alla som vill driva däckverksamhet. Det är jättekonstigt att vad du än ska göra i Sverige så krävs det olika typer av intyg, men samtidigt får vem som helst hålla på med däck. Det är både en enorm säkerhetsrisk och olönsamt för oss seriösa verkstäder att det är så. Jag tror att den lättsamma inställningen delvis beror på att det säljs däck lite här och var. Ser man däck på stormarknader tänker man nog att det inte är så avancerat, svårt och viktigt. Jag hoppas att DRF och andra däckbranschorganisationer verkligen driver den här frågan, säger Marcus Lindström.  

Valet att driva däckverkstad i sina fäders fotspår är han nöjd med än i dag, 26 år efter att han började. Han trivs bra och tänker att det är vilken inställning man har till saker som avgör om man gillar det eller inte. Huruvida det blir några fler generationsväxlingar inom företaget återstår att se. 

– Jag har två döttrar, en på 14 och en på 16 år, och vi får se hur de känner angående att ta över verksamheten i framtiden. Jag har inte lyft frågan alls ännu. Det viktigaste för mig är att de utbildar sig till det de vill. Om de sedan vill ta över verkstaden kommer den möjligheten att finnas, säger Marcus Lindström. 

Fakta 

Antal anställda: sju 

Grundat: 1950-talet 

Ägare: Marcus Lindström 

Medlemskap: Euromaster 

Det här får oss att sticka ut som verkstad: Vi utför tung service och arbete på fältet med jourbreakdowns.   

Annons:
Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår